färglägg ditt papper

Jag håller på att läsa en bok av David Whyte som heter "Crossing the Unknown Sea Work as a Pilgrimage Identity". Den handlar bland annat om att dagens ungom är väldigt oroade inför framtidens jobb. Många vill ha ett "bra jobb" och tjäna bra med pengar - det är nästan lite tabu att gå den andra vägen och följa ens hjärta. Givetvis finns det fall då man följer sitt hjärta och ändå skaffar ett jobb som tillhör "bra jobb" men i många fall målar unga människor upp en bild av vad som förväntas och ser varje dag som en checkruta inför nästa punkt på den osynliga kartan som inte finns. Jag tycker också att det är svårt att inte bara ta ett "bra jobb" och tjäna bra med pengar, för det är enklare i många fall och dessutom slipper man vara så kreativ. MEN det är värt tiden att sätta sig ner och tänka ut vad man egentligen vill, att vara kreativ med det tomma pappret som livet är. Utbildning, hus, bröllop, barn, hund, ny bil, resa till Thailand, sommarhus, barnbarn osv osv. All detta är ju saker som finns i mångas liv men man ska komma ihåg att det inte står någonstans att ditt liv måste vara så; det är ett tomt papper som väntar på att du ska ge det färg. När jag inte riktigt vet vad jag vill göra med mitt liv så tänker jag alltid "när känner jag mig lycklig?" "vad gillar jag att göra?". Ett exempel är att många säger "man ska inte titta så mycket på TV, det är slöseri med tid" även om vissa kanske njuter av det mer än att plocka svamp. Allt det man gör för att man tror att man inte borde - är slöseri med tid. Om jag vill lägga ner en dag på att städa och inreda- så gör jag det. Jag vet inte vad jag vill få ut av livet mer än att jag alltid vill vara lycklig. Det är nog tycker jag! 
Mysig söndag i väntan på grill.
 
 
Kommentera inlägget här: