snabba nyttiga och billiga mat tips

Efter en väldigt onyttig vecka i Vegas har killen och jag bestämt oss för att bli väldigt nyttiga denna vecka (och alla andra veckor). Tyvärr har vi inte kunnat träna eftersom båda är väldigt förkylda men äta nyttigt kan man ju ändå. Igår tog jag inga bilder, men receptet är enkelt! Du hackar vitkål och steker i en panna tills den mjuknar, smaksätter sedan med soya och kanel, sedan blandar du buljongen i kokande vatten och häller över den smaksatta kålen (som nu ligger i en ungsform). Efter det lägger man rå köttfärs på och mixar ihop - in i ungen i ca 20 min! Servera med bröd, ris eller bulgur.
300 g vitkål
200 g köttfärs
1 tsk soja
2 krm kanel
2 krm salt
2 krm svartpeppar
1,25 dl kokande vatten
1/2 köttbuljongtärning

Dagens recept var också mycket billigt och supernyttigt! Där la jag bara i alla ingredienser i en skål och blandade. Delade auberginen i två och gröpte ur litegrann för att göra plats för fyllning. In i ugn i 20 min och servera med valfritt kött, vi grillade kyckling! (och gjorde en vitlök, citron och honungssås med grekisk yoghurt).
1 aubergine
1 morot
4 msk passerade tomater
1 dl keso
Oregano, salt och svartpeppar

Till kvällsmat gjorde vi supergoda matmuffins/dessert muffins! Du vispar ägg och mosad banan tillsammans med mandelsmör (så gott). Sedan lägger man i alla andra ingredienser, rekommenderar att blanda allt torrt först. In i formar och grädda i 225 grader! Mums! Jag toppade med grekisk yoghurt vanilj.

1 riven morot
2 ägg
2 tsk bakpulver
1 mosad banan
1 dl dinkelmjöl
1 dl havregryn
1 msk kanel
2 krm nejlika
1 tsk kardemumma
1 tsk mandelsmör

 
Recepten har jag hittat på skippanudlarna.com
Kommentera inlägget här: