idioti och tårgas

Hej! Nu är tisdagen över och jag känner mig ganska så nöjd med dagen. Hade ett prov i ekonomi och åkte sedan hem med killen för att grilla och mysa i solen. Efter maten la vi oss i soffan med öppen altandörr, Markus somande till och jag läste 100 sidor i min bok om Rwanda Genocide. Helt fängslad av den fruktansvärda händelsen, till fåglarnas kvitter och den tunna, tysta luften insåg jag att jag hade bestämt mig för att träna klockan sju.. Det kändes helt befängt efter allt man läst i boken och dessutom var det så underbart att ligga med en filt i vårens dofter med en sovande pojkvän och en bra bok. Det slutade med att jag gick till gymmet, behövde rensa tankarna lite om jag skulle kunna få någon sömn inatt.
Ett fruktansvärt event: 
Alltså, nu i helgen så var det ett event som heter Deltopia, här i Santa Barbara. Jag vet inte om ni har läst om det på nyheterna? Det är i alla fall ett event som jag valde att INTE delta på, av många anledningar. Jag tycker inte att det är så lockande att dricka öl på gatan med 25.000 ungomar (under 21), dödsfall, droger, knivhugg, snuskeri, lera och blod. Överdriver jag nu? I wish. Vi fick så många mail innan denna helg då rektorer och andra politiker uppmanade oss att inte delta på grund av alla risker och den ökade polisövervakningen = mer arrests och många dödsfall. Denna gången ballade det verkligen ur och det slutade med en riktig riot mellan studenter och polis. Tårgas, gummikulor och trasiga flaskor användes för att strida mot varanda, ramsor började sjungas på att polisen skulle bort ("fuck police") och instagram bombades av bilder på slagsmål. Ungdomar slet upp stop skyltar och totalkvaddade alla bilar på gatan (de som inte redan hade blivit sönderhoppade under dagen). 100 arrests, 44 allvarligt skadade och 6 polis skador är vad som rapporterats just nu efter 25.000 ungdomar festade på lördagen. Kankse låter jag som en tråkig äldre dam nu men jag tycker att det är så fruktansvärt pinsamt av alla de som bidrog till någon form av idioti denna dag (givetvis gjorde inte alla det). Det är så roligt att skåla med vänner och festa - men inte bland idioter! Jag känner verkligen för alla familjer till poliserna som blev skadade men också de ungomar som har dubbla arrests och skulder för livet efter en helg i Kalifornien. Twitter posts skrev "I survived Deltopia" vilket fakiskt är ett under eftersom andra år har kommit med dödsfall då folk ramlar från balkonger eller blir knivhuggna. Jag finner inga ord till vad jag känner. Googla på Deltopia 2014 eller sök bland hashtags om ni vill veta mer. 
Hörs imorgon!
Kommentera inlägget här: