misslyckande är modigt

Jag har tänkt lite idag och igår angående en pågående fråga i min studieplanering. Efter lite eftertanke har jag dock kommit fram till att jag givetvis ska skriva om det här, jag vill inte skämmas för mina misstag - istället inspirera! Så, vad jag pratar om är min matte. Jag valde att ta en klass den här terminen som pressar ihop två komplexa mattekurser i en. Jag tänkte att eftersom mitt betyg var så bra i förra matteklassen och eftersom jag har ganska lätt för matte - så skulle jag köra! Däremot visade det sig att tempot var för högt för att kunna göra bra prov, med det menar jag att jag kan allting men gör många små missar eftersom jag inte hinner öva tillräckligt. Alla ämnen har blivit drabbade eftersom matten är en klass som kräver 5 timmar i skolan och 10 timmar utanför (varje vecka). MEN efter mina senaste resultat har jag bestämt mig för att droppa matten, eller withraw som det heter. Det är någonting man kan göra fram till 25 oktober och betyder att du får ett W i betyg (påverkar ingenting - men visar att du avbrutit) och läser om kursen framöver, fast i mitt fall kommer jag inte att läsa två kurser i en utan ta en i taget. Det som är dumt är ju pengarna man betalat i onödan OCH hur dålig jag känner mig. Men såhär är det faktiskt, och detta hoppas jag att ALLA kan ta till sig; man kan inte veta hur högt man siktar innan man testat. Det är SÅ mycket bättre och givande att våga testa; dels mår man väldigt bra när det går men framförallt lär man sig att planera om vägen mot målet - och därmed öva på att komma frammåt. 
Det kanske inte låter som en big deal för er, men för mig var det ett misslyckande. Nu ska jag ändra inställning och helt enkelt vara glad att jag vågade och stolt att jag inte ger upp - för det är någonting väldigt viktigt! 
Kommentera inlägget här: