Unna dig vägen upp

På väg hem från skolan idag triggades jag till att skriva ett inlägg jag har velat skriva länge... På helger är det väldigt vanligt med yard-sales här. Alla sätter upp kartongskyltar med dåligt skriven information om tid och plats för deras marknad. Varför är det ingen som tänker? Hm, jag ska använda en färgpenna på en vit kartong bit istället? Eller kanske skriva ut en snygg text på ett papper och fästa det på ett hårt underlag? Det hade ju hjälp folk att välja! I alla fall hjälpt mig. Du sticker ut ur mängden - då går jag till dig!
 
Det som jag kom att tänka på var... 
 
Det här med hur folk tolkar sina rättigheter VS hur man ska bete sig på en arbetsplas. Jag förstår att många vill unna sig själva mänskilga rättigheter på jobbet, men vad är väl snällare mot sig själv än att unna sig framgång inom företaget? En högre lön och roligare arbetsuppgifter? Detta varierar såklart från person till person, men jag jobbar gärna för att kunna klättra eller förbättras. Några exempel kan vara;
 
 
#Jobba lunch - visst, du har Rätt till att ha lunch men om företaget kommer att gå bättre för att du jobbar på lunchen finns möjligheten att du kommer belönas för ditt engagemang. Jag menar inte att alla som jobbar lunch kommer att bli VD men om man vekligen brinner för det man gör - visa det då! 
#3 förslag istället för 1 - om chefen ber dig om ett exempel är det alltid bättre att komma med tre. Inte bara för att överprestera utan för att det ofta är det som förväntas av dig (enligt min uppfattning). 
#Svara aldrig på en fråga och nöj dig - din chef kommer att ha följdfråga efter följdfråga och om du inte vill se dum ut bör du ha tänkt ut och kollat upp frågor och svar i förväg...
#Var alltid i tid. Alltid. Gärna innan. Du som kommer sent har inte tillräckligt med engagemang för att ens hålla koll på klockan - då är ovanstående ännu svårare.
#Tänk positivt! Tänk att du kan! Många gånger är det allt som behövs. Låt inte kunskapen begränsa dig, använd det du kan och gå utanför gränsen när du behöver.
#Tänk stort! Möjligheterna finns alltid där!
# Om du är osäker på att du tolkat en uppgift rätt. Gör ett förslag till varje tanke och fråga sedan vilken av dem som är rätt. Vänta inte med att jobba och sedan fråga vad det var du skulle tänka på...
 
Jag är ingen expert, alla är olika och vill/tänker olika. Detta har i alla fall hjälpt mig att komma en bra bit på vägen. 
 
 
 
Kommentera inlägget här: