Fantastisk föreläsning


Jag kommer alltid att ha ett väldigt behov utav att uttrycka mig. Om det så är i texter, teater eller ord - efter en föreläsning som den ikväll är det helt OMÖJLIGT för mig att inte förmedla eller utverdera! Jag orkar egentligen inte sitta och skriva detta nu, men jag kommer inte att kunna sova om jag inte gör det....


Vilken otrolig kväll. Vilken otrolig människa. Jag tror att många i föreläsningssalen kände en förvåning över Kjell Enhagers sätt att tänka medan jag kände en sån samhörighet och lättnad över att jag inte är helt ute och cyklar med mina många åsikter, verderingar och tankar. Att det ska vara så svårt för så otroligt många att inse att det är DU som sitter bakom ratten på din resa genom livet - ingen annan. Det är så lätt att sitta i baksätet och avundas alla som gör spännande saker i förarsätet - men det är faktiskt ingen ursäkt. Man kan inte bestämma vart man ska resa om man inte sitter bakom ratten, beredd att krocka och tvingas välja nya vägar.

Han har ett sätt att se saker och ting utifrån, där alla detaljer som känslor och taktik blir ett - vilket jag också har haft nytta av många gånger. Att backa bak och tänka "Okej, vad kan göras?" utan att ha några ramar eller regler som styr - för stunden. Att koppla isär en känsla med en handling, kan förändra folks liv. Många svenskar har många små saker för sig som man egentligen inte vet varför; tex: Jag gillar inte att laga mat med tvn på - men när de får frågan VARFÖR? Kan många inte svara. Det är bara någonting man gör, för att någon annan gjort det, en mamma oftast. (dåligt exempel men jag är väldigt trött)
 
Det var också så himla kul att höra hur lika våra två "kategoriseringar" av människor var och hur bra de kan komplettera varandra. Om man är som jag en väldigt kreativ, estetisk, påhittig och driven är det bra att bo med någon som är mer motsatsen; rutinerad och mån om att avsluta en sak innan man påbörjar en annan. Hur man utifrån sin personlighet fattar beslut på olika sätt och hur beroende man är av att faktiskt ha lite av båda.

En sak som Kjell också sa tydligt var: Det är skillnad på kunskap och erfarenhet. Man kan ha kunskap om hur saker och ting går till, men har man inte gjort det så har man egentligen inte en susning...

Vad vill du att den du älskar ska säga om dig när du ligger i graven?

Kommentera inlägget här: