Going crazy

Jag blir galen. Helt tokig, på alla ansökningar till min tjänst. Jag trodde att jag hade hittat den perfekta tjejen, men skinn på näsan, ett leende på läpparna, en snygg pennkjol och lång erfarenhet. Vad händer? Hon gör bort sig precis på mållinjen. Jag har sagt till så många som jag tycker om att tjänsten är tillsatt... Det är väl bara att börja om och ta in nya ansökningar...

 

Nu sitter jag här med min inkorg och bläddrar mellan 955 ansökningar... Jag kan rakt upp och ner säga att jag är så arg över hur många konstiga, dåliga, onödiga, fula, idiotiska CVn som har droppat in. Det är väl hårt att säga men jag förstår inte att man inte har lite vett i skallen? Det är inte så mycket jag begär.. Här kommer i alla fall lite tips till dig som ska skriva CV:

 

  1. HA MED EN BILD

Det är inte för att jag ska anställa den snyggaste eller bäst sminkade – det handlar bara om att jag vill få ett första intryck. Skulle jag läsa igenom 955 CVn mer än att skumma genom, kan ni ju tänka er själva vilken tid det hade tagit.

 

  1. Ingen kursiverad text

Nej, jag orkar inte sitta och anstränga mig för att se vad det står.

 

  1. När du berättar om dina mål eller om dig som person...

... var ärlig. Det är så tråkigt att läsa CV efter CV som alla skriver samma sak: ”Jag är en målmedveten och driven person som alltid fullföljer mina utmaningar och älskar ett högt tempo. Mina mål är att bidra till en god arbetsmiljö och lära mig nya kunskaper samtidigt som jag bidrar med mina egna” Jag skojar inte när jag säger att det tog 10 sek för mig att skriva den texten, orden ekar i huvudet på mig. Det är så mycket bättre att skriva någonting man kan ta på, verkligt och personligt. Mitt mål är att starta eget, springa Göteborgsvarvet, lära mig mer om redovisning osv osv...

 

  1. Stava inte fel

Det gör faktiskt att jag stänger dokumentet på en gång. Kan man inte ens besvära sig att låta någon kompis eller förälder läsa genom sitt CV innan man skickar in, så tycker inte jag att man ska ha ett jobb som mitt då noggrannheten är otroligt noga.

 

  1. Om du har stavat fel i ansökningsmailet...

... skicka inte ett mail till i efterhand och ursäkta dig, många gånger när det har hänt har jag faktiskt inte sett att det står ”He” och inte ”Hej”. När jag däremot blev upplyst om det, tyckte jag att det var slarvigt och stängde ansökan...

 

 

Så! Kosta på dig ett leende och skriv en inspirerande text om dig och dina mål, låt någon läsa/rätta – så är du på banan!
Kommentera inlägget här: