Hemmaspa

Jag ligger här i min sjukposition (liknar fosterposition) och längtar efter bättre tider. Åka på spa - det hade vart helt underbart. När jag tänker efter, så har jag nog väldigt mycket hemma till att ha ett eget spa! När det inte är möjligt att åka iväg så kan man göra det bästa av det man har hemma! 


Bra tips på lätta saker att göra hemma: (utan ett badkar - då kan man göra nästan allt i det!)

- Fyll badrummet med doftljus och ta en lång dusch. I duschen använder du dig av en kroppskrubb över hela kroppen (utom ansiktet). Skölj långsamt bort peelingen.

- Lägg en hårinpackning i håret efter duschen, i handdukstorrt hår. Om du inte har inpackning kan man ta en balsamklick och dra ut det sista vattnet i håret med, för att lämna lite extra återfuktning i topparna.

- Koka upp en stor kastrull med vatten (jag brukar ha en påse citronte i för örternas skull). Ta av den från spisen och ställ på ett bord, luta huvudet över och placera en handduk över ditt huvud. Som en ångbastu i 15-20 minuter. 

- Ta nu en ansiktsskrubb och skrubba ansiktet, alla porer och orenheter försvinner nu tack vare det mjukgörande ångbadet. Var försiktig med tanke på hur skör huden är efter värmen och gå inte runt ögonen.

- Efter sköljning kan man lägga på en mjukgörande ansiktsmask för att återfukta. Har man ingen hemma finns det ett flertal recept på nätet, som man kan göra hemma.

-  Smörj sedan ansiktet noga med en ansiktskräm. Vill man noppra/vaxa ögonbryn skulle jag tipsa om att göra det nu när huden är återfuktad.

- Nu kan man ta en väldigt fet salva eller kräm och riktigt gotta in fötter och händer med den, sätt sedan plastpåsar på i 20 minuter för att riktigt packa in och mjukaupp!

- Som en härlig avslutning smörjer man in kroppen med en god lotion och kanske målar ett lager lack på naglarna!

Finito! Nu vet jag vad jag ska göra...



Kommentera inlägget här: