Så mycket man inte vet...

Igår var vi på bio och såg Argo. Varje gång jag ser en film som tar upp en sann historisk händelse som jag inte vet om, så frågar jag mig själv "varför känner jag inte till det här?". Filmens handling är absolut en händelse som man borde känna till, är det jag som läst tidningen för dåligt? Tja, det kunde det vart men nu handlar det om en händelse som blev officiell för 10 år sedan, då är det inte lika lätt att veta om, men man tycker ju att något ämne i skolan ska handla om världshistoria kanske? Jag sa till killen "det är precis som Jonestown, det är det inte alls många som känner till", han tittade på mig som ett frågetecken. Inte ens min allmänbildade älskling visste vad det var, det är ju inte en superstor händelse om man jämför med andra, men man borde veta om vad som har skett där ute. Vad som har präglat världen idag och varför. Vi spenderade resten av kvällen med att kolla på dokumentärer. Tänk så mycket man inte känner till... 
 
 
Kommentera inlägget här: